Pyöräreissu Ahvenanmaalla lapsen kanssa

Vietimme viimeisien kesälomaviikon poikani kanssa Ahvenanmaalla. Olipa huikea kokemus lähteä tästä neljän hengen perheyksiköstä välillä ihan kaksin reissuun. Siinä sai oppia taas itsestään ihan uudella tavalla ja tietysti meidän kahden suhde sai tilaa muokkaantua aivan uudenlaiseksi. Meidän reissun tavoite oli nauttia kesästä ja tehdä jokin reissu joka tuntuisi reissulta kaikkien näiden koronarajoitusten keskellä ja se todellakin toteutui!

Ahvenanmaalle kuljimme Silja Linen kyydissä. Menomatkalla sattui jopa niin hauskasti, että tuo oli ensimmäinen ristely Ruotsiin aikoihin, joten laivalla oli tarjolla tervetuliaskuohuvat, hytissä odotti suklaalevy kapteeniltä ja discossa oli esiintymässä Hevi Saurus. Nämä asiat tekivät ennen kaikkea vaikutuksen poikaani. Oli melko liikuttavaa kuinka usein hän puhui tuosta kapteenin suklaalevystä. Meillä oli kotoa mukana pyörä + peräpyörä kombo, joka kulki kätevästi laivan ruumassa. Laivamatka oli muuten aivan  erinomainen, mutta aikataulut Siljalla Ahvenanmaalle matkustamiseen on kyllä todella huonot. Lähtö Helsingistä tapahtui mukavasti klo 17 aikoihin, mutta perillä olimmekin 04.00 aikoihin. Tuo yö menikin minulta unien puolesta aivan harakoille kun jännitin, että nukun herätyksen yli ja kuinka löydämme keskellä yötä majataloomme. Tosiasiassa kaikki meni erinomaisesti. Olimme varanneet yöpaikan Gästhem Neptunista joka oli erinomaisella sijainnilla aivan rannan tuntumassa. Aamuyöllä polkeminen jo melko valoisassa Maarianhaminassa olikin lopulta enmmän elämys kuin taakka.

Paluumatkan aikataulu oli taas vastaavasti lähtöajan puolesta aivan kauhea, laiva lähti puolen yön aikaan  Maarianhamista. Oli melko pitkät tunnit notkua sataman baareissa 6-vuotiaan kanssa odotellen laivaa. Satama-alueella myös tiedotus oli aivan surkeaa. Meitä oli iso joukko pyöriä ja autoja ihemettelemässä porteilla, että missä meidän pitäisi olla check in:ssä kun porttien sähkökyltit näyttää vain seuraavan päivän laivojen vuoroja ja ketään työntekijöitä ei ole missään, vaikka viimeinen aika saapua check in:iin oli jo mennyt. Kun vihdoin puolen yön jälkeen päästiin hyttiin, olimme niin väsyneitä ettei unen tuloa tarvinnut odottaa kyllä hetkeäkään.

Maarianhaminassa nautimme ihanista ravintoloista ja kahviloista, joissa palvelu ja laatu olivat priimaa! Kävimme Pommernissa ja Merimuseossa, jotka olivat molemmat todella hienoja kohteita ja joissa lapset on huomioitu erinomaisesti. Meidän vierailun aikana ei valitettavasti ollut FC Maarianhaminan peliä jonne olisimme kovasti halunneet. Kävimme myös paluu päivänä Kastelholmasta pesemässä pyöräilyhiet pois Maarianhaminan kylpylässä Mariebadissa, joka on ehdottomasti käymisen arvoinen kokemus. Siellä on todella kauniit maisemat ja hyvät altaat niin aikuisille kuin lapsillekin.

Maarianhaminassa vietimme 3 yötä ja se oli ehdottomasti riittävä aika. Maarianhaminasta matkamme jatkui Kastelholmaan. Matkalla Kastelholmaan vierailimme Jomalan kirkossa ja hautausmaalla, jotka tekivät suuren vaikutuksen erityisesti poikaani. Tämän lisäksi pidimme tauon Göldbyssä Brobacka Gästhemissa, jossa sijaitsee aivan ihana kahvila. Toki matkalla piti käydä myös Taffelin tehtaiden myymällässä, joka pienuudessaan oli peni pettymys.

Kastelholmassa yövyimme 2 yötä Kastelholms Gästhemissa. Kastelholmassa vierailimme tietysti linnassa, Jan Karlsgården ulkoilmamuseossa ja Kruunuvankila Vita Björnissä. Söimme erinomaista ruokaa niin Smakbynissä kuin Åland Distilleryn ravintolassa. Kastelholmassa olisimme voineet viettää vaikka vielä yhden yön, niin olisimme ehtineet kokeilla frisbee golfia ja käydä hieman pyöräilemässä lähialueilla.

Reissusta jäi niin hyvä fiilis, että voisin lähteä milloin vain uudestaan ja suosittelenkin sitä kaikille ketkä rakastavat rentoa meininkiä, kauniita maisemia ja hyvää ruokaa!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Aika jatkaa matkaa, Candolim, Goa

Ile aux Aigrettes ja maailman suloisimmat kilpikonnat